април 17, 2009

Дребни сметки за бъдещото Народно събрание

Напоследък не виждам проучвания на електоралните нагласи. Много детайли, разбира се, все още не са окончателно ясни. Но все пак може да опитаме да визуализираме някакви очаквания.

Мажоритарният вот без съществени конституционни (не само избирателно-технологични) промени е пълна глупост. Но всъщност не смятам, че ще внесе драматичен хендикап за някой от големите играчи. Другият фактор, който ще игнорирам, е дали десните ще добавят някоя маргинална организация към коалицията си. Така или иначе това може да има само негативен ефект. Последното допускане е, че ако няма драми в 41-вото събрание ще влезнат пет листи. Следват две примерни таблици с разпределение на местата.

Полу-оптимистичен вариант

листаноминалноефективноместаблокове
ГЕРБ2736.99%89122
СДС-ДСБ1013.7%33
БСП1824.66%58118
АТАКА912.33%30
ДПС912.33%30
общо73100%240240

Полу-песимистичен вариант

листаноминалноефективноместаблокове
ГЕРБ2535.21%85108
СДС-ДСБ79.86%24
БСП1926.76%64132
АТАКА1115.49%37
ДПС912.68%30
общо71100%240240

Не знам как ви се струват процентите, но потенциалът за промяна в настоящата ситуация не е достатъчен. Още повече ако имаме предвид следното:

  • Подобни резултати предполагат изборна активност към 80%. Интригата е голяма и при коректни избирателни списъци има възможност да се стигне дотам. Но спокойно може да е и 10% надолу. Които ще са най-вече за сметка на активното градско население.
  • Някоя организация от почти анонимни готини хора с привлекателна едностранчива кауза като Зелените могат да вземат немаргинален процент. Познайте от кого.
  • Организационния потенциал на БСП, ДПС и партизанските президентски или ДАНС-ови партии-кьорфишеци не бива да се подценява. Включително в манипулациите.
  • Дори и десните да имат мнозинство, то ще включва неясно какви хора от ГЕРБ и ясно коя вътрешна опозиция в СДС. Ще има роене и отклонения, било видими или задкулисни. И те ще струват гласове или сделки.

Да, това са дребни сметки. Идеята им е да покаже, че дребните сметки не са достатъчни. Трябва да се направи много повече.


19 коментара

1. И.П.Енчев

От: И.П.Енчев / enchev.i@abv.bg

„За ПЪЛНОТО си щастие, Човек трябва да има СЛАВНО Отечество“
Симонид Кьоский, 5 век преди Новата ера.

Драги сънародници,
Осъзнайте се Хора-Българо-Славяни, Македоно-Славяни, Българо-Македонци, Сърби!!
Ние Историятра си незнаем, а сме седнали да се ХУЛИМ, немски, английски и Религия да учим.
Не е ли Позор това?
Докога ще бъдем роби не само нa завладяващи територията ни, ами и на самите себеси?
Как неразбирате че с 20-ти век умря и си замина влиянието на Личният Култов, Групиран-Идеологически, Етнически и Религиозен фактор, във вътре Държавното Социално Устроисртво.
Още по-вече в Държава с Многонационално общество.
На основата на тези три Култови фактора ако все още продължаваме да стоим Поляризирани, Ние БЪЛГАРИТЕ ще изчезнем като Държава.
Това което го цели и Евро-КОНГЛОМЕРАТА и Турция.
Ще си позволя да кажа;
СТОП на тази Сляпа Групиранa-Поляризираност!
СТОП на намесата на всичките тези (339 действащи партии ), коалиции, секти и тем подобни ЛИЧНО-КУЛТОВИ-Аматьорски Увлечения!
Не е ли позор тази ГРУПЩИНА в 21-ви Век която разцепва Идеологически, Религиозно и Етнически и без това Поляризираното-разединено Българско Общество?
Драги сънародници,
Нека Конституционно Забраним намесата на този личен Култов, Аматьорски фактор в Общо-Социалните ПРОФЕСИОНАЛНO-Държавни отношения!
До кога ще търпим Аматьорщината в Държавата си, плаваща на основата на трите Лично-Култови фактора;
Идеология,
Религия и
Етнически произход??
Моля не ме разбирайте неправилно!!
Аз не говоря против тези три фактора за отмяна или забрана. Не!
Те са основата на нашата лична Единтичниост и всеки трябва да си запаси това.
Но да градим съвременна Демократична Държава на основа на Личните по-горе казани фактори, и да търсиме ПРОФЕСИОНАЛИЗЪМ в отношенията си, е наистина ПРЕСТЪПЛЕНИЕ към самите нас а съответно и за Държавата ни-БЪЛГАРИЯ.

Нека станем професионалисти в Държавните-Общо-Социални Отношения!
Нека на такава основа спрем избора и даването на глас за Аматьорско Правителство!
Нека най-после дадем пример като най-Стара нация в Европа как се избира Професионално Правителство на основата на Нова-Конституция, забранила намесата на Личният Култов фактор в Общо-Държавните отношения, нямаща аналог в света!
Хора-Българи, събудете се! Излезте от Хипнозата! Недавайте да Ви манипулират!

Да,
Време е;
Парламентаристите – Депутати и Народни представители в Народното Събрание, да влизат вече в Парламента не като добре платени Администратори-защитници на отделни Идеологически или Религиозни Групирани Култови фракции, партии и коалиции, а като представители-ЗАЩИТНИЦИ на НАРОДНИЯ ГЛАС, НУЖДА, Призив и ИНТЕРЕС!!
Да,
Време е;
l Президентът не трябва вече да има връзки и допир с групираните Идеолого-политически култови сили, които обаче трябва да бъдат локализирано-запазени и със Строг закон да cе гарантира, Ненамесата им в Общо-Държавните Въпроси и Държавно-Социална дейност!!
Да,
Време е;
l Избирателната система на Ръководните кадри в България да не се извършва от основата на Идеологичния-Личен-Култов фактор и политически поляризиран Групиран превес, а на основата на Субективния талант, дарби и възможности за ефективност на Кандидат-членовете за съответните длъжности.
Да,
Време е;
l Крайното изборно решение на победител за поста, да се провежда по метода на Умерения Мандаринат (както е във Франция), чрез изпитна Тестовка.
Помислете за кого и как ГЛАСУВАТЕ, за да не го ХУЛИТЕ след това!
С уважение:
И.П.Енчев

Коментар on април 17, 2009 05:51 am

Юнуз, по мое мнение дори полу-песимистичният ти вариант е твърде оптимистичен. Резултатите от последните няколко вота го доказват. За жалост отвъд дребните сметки не виждам потенциал за големи промени. И не знам от къде може да се вземе такъв. Дали пък вече не е твърде късно?

Коментар on април 17, 2009 08:14 am
3. lyd

Чак пък късно … вечността е пред нас :)

Коментар on април 17, 2009 08:52 am

Хех, да – ние 20 години преход правим, вечността вярно е пред нас :-)

3 забележки: Много малка е вероятността избирателната активност да надскочи 70%; Абсолютно никакъв начин Атака да изпревари ДПС; На бас, че ако мажоритарният елемент остане както е, с него в парламента ще влязат единствено хора на БСП, ГЕРБ и ДПС.

Коментар on април 17, 2009 09:07 am
5. voxy

към тези 73% трябва да добавиш поне 6% за други партии и тогава да приравняваш към 100%, също СДС-ДСБ при 7% и коалиция не влизат в парламента с бариерата 8% ако не са направили една партия дотогава. Леко си занижил резултата на ГЕРБ, но историята показва, че по-скоро там биха отишли разочарованите гласове отколкото при някой друг, също не си отчел 31-те мажоритарно избирани от тези 240… а за активност 80% е абсурдно и да се мисли

Коментар on април 17, 2009 09:17 am

истината е, че за да стане нещо, трябва СДС-ДСБ да е в рамките на 1-2 процента от БКП, което ще е много трудно.

Коментар on април 17, 2009 10:02 am
7. in2h20

Аз ли нещо не разбирам
или
за чий ви е нужно да пълните с 240 гърла нереформиран орган
Трябвало да се намери работа на двестатина души ? Та навън толкова падат на ден извън работния пазар
Как може да се очаква
вкаменелост като тая на най излишния сф площад
да води батковината в безпрецедентна криза по размери и продължителност

Коментар on април 17, 2009 11:10 am
8. parazit

„Някоя организация от почти анонимни готини хора с привлекателна едностранчива кауза като Зелените могат да вземат немаргинален процент. Познайте от кого.“
Благодаря за готината квалификация, но хората от Зелените не са анонимни, просто не са известни като Янето Янев. Не зная от кого подозираш, че ще вземат проценти. Смятам обаче, че ще доведат много хора до урните, които иначе не биха си дали зора.

Коментар on април 17, 2009 11:45 am

parazit, за мое най-голямо разочарование Зелените май нямат голям шанс да минат бариерата с подписите и парите… иначе наистина ще докарат до урните хора, които не виждат за кого да гласуват.

А с определението „едностранчива кауза“ на Юнуз не съм съгласна. Хвърлих поглед на програмата им (вярно, по диагонал за сега), но там освен околната среда фигурират и доста други каузички, към които съм съпричастна, примерно „Контрол върху службите за сигурност и секретните служби“.
Въздържам се да изреждам и цитирам, не искам да правя агитация, но като един съвсем стандартен гласоподавател и аз не успявам да разгранича добре червения капитализъм от жълтия и синия капитализъм. А като си омешат шапките в парламента, става един съвсем л*нян капитализъм.

Та ми е любопитно анонимните готини хора със свежо зелени идеи дали ще успеят да си запазят идеализма и да посменят въздуха в парламента или кафявата вода ще ги оплеска и тях. 20 години си правим експерименти с демокрацията, още няколко няма да ни убият.

Коментар on април 17, 2009 12:25 pm

Има доста неизвестни, които правят такива сметки почти безсмислени.

Най-големият въпрос е кои двайсетина процента от отговорилите всъщност няма да гласуват. ГЕРБ и Атака са очевидните варианти, но през 1997 много традиционни избиратели на БСП просто не гласуваха.

Т.нар. мажоритарни места ще преразпределят поне 5 депутати (3-4 в полза на ДПС, 2-3 – на БСП), което при малките разлики не е пренебрежимо.

Подценена е вероятността да влязат и 1-2 други партии. При минимален брой депутати 9, това би разбъркало цялата конфигурация.

Това, което е сигурно за мен, е, че целия си мандат би могла да изкара само някаква корумпирана комбинация като сегашната (независимо от състава). По-важно е да се мисли за следващите парламентарни избори и, в по-близка перспектива, за кметските в София.

(В първата таблица не ти излиза сумата на депутатите, грешка от закръгление.)

Коментар on април 17, 2009 01:17 pm
11. Yunuz

Благодаря за коментарите.

Жюстин, според мен критичният минимум е възможността да се предизвикат нови избори. Но съм съгласен, че в момента дори това изглежда подвъпросно.

Пламен, за целта на упражнението разликата между ДПС и Атака не е съществена. За активността може и да си прав, макар в тези избори да има голям потенциал за волатилност. Пък и се твърди, че има подобрение в точността на избирателните списъци.

Вокси, не ти върви нещо изборната математика както за приравняването, така и за 8-те процента. Но няма значение, числата са само за илюстрация.

Никола, точно това е една от основните тези, които се опитвам да демонстрирам. Комунистите направиха простотии, десните се почувстваха жертви и решиха, че това е достатъчно убедителна позиция. Напротив, в момента не трябва да се концентрират върху институционалните трикове и преговори на дребно, а да драпат усърдно за поне двоен резултат. Това изисква различна нагласа и стратегия. Те направиха коалиция и се държат все едно това само по себе си е достатъчно.

За in2h20 бих повторил тезата си от предишния ми пост. Справедливостта в обществото изисква политика.

Паразит, Уейкоп, Зелените са анонимни в политически смисъл. И на всичкото отгоре зелената кауза като водещ политически принцип е точно това — едностранчива. Виждам повече политически смисъл в Пиратската партия в Швеция, отколкото в Зелената в Германия. Разбира се, не възразявам да се експериментира. Просто изразявам мнение. И ги споменавам само доколкова, доколкото евентуално биха участвали в аритметиката.

Спас, тези таблици разбира се са много приблизителни и само за обща илюстрация. Изводът за следващите избори е на място. Всички неизвестни, които могат да се включат в уравнението, само биха го подсилили. За общия политически процес кметските избори са важни само доколкова, доколкото трупат символен капитал. Не смятам, че от работата на който и да е кмет, независимо колко е добър, могат да произтекат съществени промени за системно повишаване на справедливостта в обществото и държавата. Не и с тази конституция.

Коментар on април 17, 2009 04:17 pm
12. voxy

Yunuz, да верно че си сложил 7% преди приравняването за СДС/ДСБ мислех че е ефективното, но това е доооста оптимистично, причината за важността на тези 6% други, е че тогава ще умножаваш по по-малко и сините може да изпаднат, е не и с този огромен процент който ти се иска явно да имат

Коментар on април 17, 2009 07:02 pm
13. Калин

Две неща — на базата на какво са тези очаквания, и то в числа; защо грамотен човек използва диалектното „влезнат“?

Страхотен блог, между другото.

Коментар on април 17, 2009 11:00 pm
14. Yunuz

Калин, числата са с цел манипулация. Базата им е имагинерна. :) А по-сериозно, това е просто един тест. Ако, то. Ако вашите очаквания са други, можете да си поиграете с числата или направо да предложите вашите разсъждения.

А диалектите са хубаво нещо. Явно след толкова години започват да ми влияят западните говори по Софийско.

Благодаря за комплимента.

Коментар on април 17, 2009 11:08 pm
15. voxy

да аз си поиграх, защото ми се струва, че сините привърженици е задължително да се стреснат, че като едното нищо СДС/ДСБ ще остане извън парламента

Коментар on април 18, 2009 12:06 pm

Мажоритарният вот у нас не е мажоритарен, а тоталитарен:

1) Мажоритарните мандати не са разпределени равномерно по гласове – 1 Видински глас струва колкото 4 софийски, защото София има само 3 мандата при 2 млн население, а Видин има 1 мандат при 100 000 население.

2) НЯМА ВТОРИ ТУР за мажоритарните кандидати – и с 20 % може да се спечели.

3) НЯМА ПРАВО НА ИЗБОР – ако спечели кандидат от партия или коалиция, която е под прага 4-8%, то НЕГОВАТА ПОБЕДА СЕ ОТМЕНЯ и вторият побеждава.

В заключение искам да кажа, че съм удивен, че няма поне 100 000 души пред парламента, след всичко, което терористичните организации БСП – ДПС ни правят

Коментар on април 19, 2009 10:16 am
17. Христо Манолов

Трудно е да се представи горе-долу убедителен „математически модел“ на това какво ще стане. Дори да се вземе изследването на МБМД като за момента най-приближено до електоралните нагласи, пак има много неща, които поне за мен са значителни неизвестни в уравнението.

Първо, можа да се хвана с всеки на бас, че „мажоритарния елемент“ няма да вдигне изборната активност ;) Това е егати вица. Тези прогнози за висока изборна активност са просто… няма такъв филм. Оставете настрани апатията сред активното населенение, датата за изборите също е много прецакана наслед лято.

Второ, наистина очаквам ГОЛЕМИ изборни манипулации, ще има не купуване на гласове, а направо промоции ;) Това е също следствие от много неща, като може би основното е желанието на сегашната коалиция да остане на власт на всяка цена, както и споменатата прези малко „политическа апатия“ на обществото — за много хора (дори да не са от „обичайните заподозрени“ от „малцинствата“) идеята да се продадат гласа за 100 лева изглежда много практична и обоснована. Сега, когато заради „кризата“ са застрашени материалните нужди на обществото ни, малко е наивно да се мисли за някакви по-висши нужди, като например гласуването и свободното волеизявление ;) До изборите нещата икономически може да са скофтили повече, и да има някакъм минимален отлив от БСП и ДПС, но в същото време се отварят нови възможности за хора, готови да си продадат вота.

Трето, евроизборите… Изборите за европейски парламент ще са катализатор, просто не е ясно какво ще излезе после от „химическата реакция“… аз виждам много варианти тук ;) Едно победа на ГЕРБ би мобилизирала повече от случайния вот, защото „победата е на парламентарните избори е нещо реално“, но все пак е важно с колко ше победят… има го и обратното, победата може да демотивира хората, които да си помислят, че победата на ГЕРБ им е в кърпа вързана, и така може и да не гласуват ,ами да отидат на почивка.

Коментар on април 20, 2009 08:28 am
18. Христо Манолов

А, и последно, колкото и мрачно да изглежда, ако след много манипулации, купуване на гласове и т.н. БСП и ДПС спечелят изборите (под каквато и да е фирма), то това ще е пирова победа — след изборите не виждам как ще вържат двата края след всички пропилени пари и възможности: не могат да съберат парите за бюджета, няма да има излишък от който да се възползват, няма пари от брюксел от еврофондовете, заради прецаканата икономическа ситуация (и весели случки като отвличания на бизнесмени) няма да има чуждестрании инвестиции, ще има все по-голяма безработица с навлизането на кризата (която при нас е все още само ехо от много бързо приближаващ влак), и май единственото което им остава е фискалния резерв, което пък ако стане… нали се сещате ;)

Коментар on април 20, 2009 08:34 am
19. Добри

Струва ми се че като цяло коментарите подценяват обществения интелект. Каквото трябва да стане, ще стане по един или друг начин. Сегашното правителство се „радва“ на по-малко от 10% одобрение и единствената причина да си изкара мандата е липсата на стабилна алтернатива и страх от политическа криза в рамките застъпваща икономическа (за разлика от американците ние тоя филм сме го гледали). Да, но стабилна алтернатива вече има и очакванията ми са тя да набере подкрепа със скоростта на търкаляща се снежна топка. В същото време очаквам силни манипулации в опит да се задържи властта. Все пак се надявам, че другарите в ляво осъзнават опасността от повторение на мандата, при това без НДСВ и това ниво на одобрение. Със сигурност ще предизвикат масови граждански протести и този път може да не минат толкова мирно както преди. Каквото има да стане ще стане

Коментар on април 29, 2009 12:46 am
(required)
(Няма да се публикува) (задължително)
(по желание)


Архив

Съдържание

Авторски права


© 2004 - 2010 Юнуз М. Юнуз. Някои права запазени.

Creative Commons License

Оригиналното съдържание на този блог може да се разпространява под условията на Криейтив Комънс договор, освен където изрично не е посочено друго.

Разни

Блог класацияAdd to Technorati FavoritesБлогосфераБрой абонати от Фийдбърнър. Последвайте линка, за да се абонирате.